حسن لطفی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی هویت و سکوت سازمانی با خودپنداره کارکنان ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) در سال 1395 بود، حجم نمونهی آماری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی هویت و سکوت سازمانی با خودپنداره کارکنان ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) در سال 1395 بود، حجم نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران، برابر با 169 بهدست آمد. ابزار گردآوری دادهها، از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز پرسشنامهی استانداردهویت سازمانی چِنی (1983)،سکوت سازمانی واکاولا و بورادوس (2005)، و خودپندارهی راجکمارساراسوت (1981) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، AMOSE برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. نتایج نشان داد، هویت سازمانی، سکوت سازمانی، و خودپنداره در ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور به طور معنیداری در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ نتایج همچنین نشان داد، هویت سازمانی بر خودپنداره، و هویت سازمانی بر سکوت سازمانی ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور اثر مثبتی داشته، و بر اساس همین خوپنداره نیز بر سکوت سازمانی اثر مثبت معنیداری در ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور دارد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان اظهار کرد، در کل شناخت هویت سازمانی و تلاش جهت توسعه و تقویت آن برای مدیران امری بسیار مهم و اساسی است.